Vanliga frågor

Hur ser planlösningarna ut?
Broschyr publiceras i god tid innan säljstarten.

Hur ser priserna och månadsavgifterna ut?
Prislista publiceras i god tid innan säljstarten.

Vad ingår i avgiften?
I avgiften ingår värme/uppvärmning, kallvatten, fastighetsdrift (hiss, sopor, etc.) och skötsel (städning trappa/trädgårdsskötsel/snöplogning). TV, bredband och fast avgift telefoni ingår.

När kommer den första fakturan?
I samband med tecknande av förhandsavtalet betalar du 2,5 % av insatsen.

Cirka 6 månader innan ditt tillträde betalar du resterande del upp till 10 %.

Alla fakturor skickas direkt hem till dig.

När är det dags för det första inredningsmötet?
En tid efter att du tecknat förhandsavtal kommer du att bjudas in till ett "öppet hus" i Skanskas visningslokal. Där kan du se prover på valbara produkter i projektet.

På plats kommer vår kundansvarige att finnas för att svara på frågor samt guida dig rätt inför dina inredningsval.
Du kan sedan kryssa i dina val hemma i lugn och ro och skicka in till oss.  

Valen görs utifrån det sortiment vi erbjuder enligt vår inredningskatalog.

När är det inflyttning?
Inflyttningen är planerad hösten 2019.

Vad har Brf Gillet för adress?
Vildgåsvägen i Lund. Nummer är ännu ej fastställda.

Vilka parketingsmöjligheter erbjuds?
Boende i Brf Gillet kommer att erbjudas möjlighet att hyra parkeringsplats ovan mark till en kostnad av ca 400 kr per månad.

Det finns totalt 56 parkeringsplatser. Eventuellt kommer boende och deras besökare att kunna nyttja angränsande parkeringar via parkeringsautomat. Detta är dock i nuläget osäkert och defintivt besked förväntas komma senare.

Får man glasa in balkongen i efterhand?
Bygglovet inkluderar inglasning, men kommer inte att genomföras som standard. Förfrågningar om eventuella ombyggnader hanteras av bostadsrättsföreningen efter tillträde.

Vad är det för ventilation i huset?
FX – mekanisk ventilation med återvunnen värme på frånluft. Friskluftsintag bakom radiatorer.

Hur värms bostaden upp?
Vattenburen värme i radiatorer.

Är huset anslutet till fjärrvärmenätet?
Ja.

Finns det möjlighet för laddning av elbilar?
Nej. Platser förbereds med tomrör för laddningsstolpar, men en evenutell framtida installation hanteras av bostadsrättsföreningen.

Finns det förråd utanför bostaden?
Samtliga lägenheter har förråd på vind.

Finns det en gemensam tvättstuga i huset?
Nej, alla lägenheter förses med egen tvättmaskin och torktumlare, alternativt, kombimaskin.

Besiktning 
I samband med ditt tillträde kommer du att få en kallelse till besiktning av din lägenhet av din kundansvarig. Besiktning utförs av oberoende besiktningsman.

Information
Från och med att ni har tecknat ett förhandsavtal kommer du att få kontinuerlig information via vår kundportal. Här berättar vi stort som smått om vad du behöver veta innan du flyttar in i ditt nya hem.

Inloggning till kundportalen får du av din kundansvarig.

Vad innebär det att bo i ett Svanenmärkt hus?
Svanenmärkningen gör att du kan vara säker på att du får ett hem och en vardag som är miljövänlig in i minsta detalj.

Energiförbrukningen är låg för att huset bland annat har extra bra isolering, vitvaror i de högsta energiklasserna och snålspolande vattenkranar och toaletter. I ett nybyggt och Svanenmärkt hem från Skanska är energiförbrukningen minst 15% bättre än kraven för nybyggda hus och >50% bättre än snittet i Sverige. Det är en stor skillnad som ger en lättnad både för din plånbok och för miljön.

Allt material är noga utvalt för att innehålla så lite miljö- och hälsoskadliga ämnen som möjligt. Det kan till exempel vara att träet ska komma från hållbara skogsbruk, färger inte får innehålla farliga lösningsmedel, och att kemiska byggprodukter klarar hårda gränsvärden för miljö- och hälsoskadliga kemikalier.

Alla dessa faktorer bidrar till minimal klimatpåverkan.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa till vår kundtjänst på 020-310 310.