Vanliga frågor

Hur ser planlösningarna ut?
Broschyren med planlösningar kommer att publiceras inom kort.

Prislista publiceras samtidigt som broschyren inom kort.

Vad ingår i avgiften?
I avgiften ingår värme/uppvärmning, kallvatten, fastighetsdrift (hiss, sopor, etc.) och skötsel (städning trappa/trädgårdsskötsel/snöplogning).

När kommer den första fakturan?
I samband med tecknande av förhandsavtalet betalar du 2,5 % av insatsen.

Cirka 6 månader innan ditt tillträde betalar du resterande del upp till 10 %.

Alla fakturor skickas direkt hem till dig.

När är det dags för det första inredningsmötet?
En tid efter att du tecknat förhandsavtal kommer du att kallas till ett personligt möte med en kundansvarig som hjälper dig med dina inredningsval.

Du gör då dina eventuella tillval utifrån det sortiment vi erbjuder enligt vår inredningskatalog.

När är det inflyttning?
Inflyttningen är planerad f.o.m. 2019-01.

Vad har Brf Fritiden för adress?
Ännu ej fastställt.

Får man glasa in balkongen i efterhand?
Förfrågningar om eventuella ombyggnader hanteras av bostadsrättsföreningen efter ditt tillträde.

Vad är det för ventilation i huset?
FX – mekanisk ventilation med återvunnen värme på frånluft. Friskluftsintag bakom radiatorer.

Hur värms bostaden upp?
Vattenburen värme i radiatorer, synliga värmestammar.

Finns det golvvärme i bostaden?
Nej.

Är huset anslutet till fjärrvärmenätet?
Nej. Huset är anslutet till bergvärme.

Finns det möjlighet för laddning av elbilar?
Ja.

Finns det förråd utanför bostaden?
Alla lägenheter har förråd i källaren eller i vindsvåningen.

Finns det en gemensam tvättstuga i huset?
Nej, alla lägenheter förses med egen tvättmaskin och torktumlare, alternativt, kombimaskin.

Lokal
På bottenvåningen i hus 2 finns två lokaler avsedda för verksamheter. Verksamhetslokalerna ägs av extern part i en så kallad tredimensionell fastighet.

I nuläget är det inte klart vem hyresgästen blir.

Besiktning
I samband med ditt tillträde kommer du att få en kallelse till besiktning av din lägenhet av din kundansvarig. Besiktning utförs av oberoende besiktningsman.

Information
Från och med att ni har tecknat ett förhandsavtal kommer du att få kontinuerlig information via vår kundportal. Här berättar vi stort som smått om vad du behöver veta innan du flyttar in i ditt nya hem.

Inloggning till kundportalen får du av din kundansvarig.

Vad innebär det att bo i ett Svanenmärkt hus?
Svanenmärkningen gör att du kan vara säker på att du får ett hem och en vardag som är miljövänlig in i minsta detalj.

Energiförbrukningen är låg för att huset bland annat har extra bra isolering, vitvaror i de högsta energiklasserna och snålspolande vattenkranar och toaletter. I ett nybyggt och Svanenmärkt hem från Skanska är energiförbrukningen minst 15 % bättre än kraven för nybyggda hus och >50% bättre än snittet i Sverige. Det är en stor skillnad som ger en lättnad både för din plånbok och för miljön.

Allt material är noga utvalt för att innehålla så lite miljö- och hälsoskadliga ämnen som möjligt. Det kan till exempel vara att träet ska komma från hållbara skogsbruk, färger inte får innehålla farliga lösningsmedel, och att kemiska byggprodukter klarar hårda gränsvärden för miljö- och hälsoskadliga kemikalier.

Alla dessa faktorer bidrar till minimal klimatpåverkan.

Läs mer om våra Svanenmärkta hem här »

Har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa till vår kundtjänst på 020-310 310.