”Vi kunde ha blivit ett museum – men det är inte vad vi vill”

Under 3 days of design öppnade Fritz Hansen upp sina dörrar för att inspirera med sina tidlösa möbler och klassiska design. Vi passade på att träffa företagets chefsdesigner Christian Andresen som berättade om tidlöshet och nycklarna bakom företagets framgång.

Tidlösa möbler och klassisk design.

Christian Andresen har varit chefsdesigner på Fritz Hansen i fem år och har en bakgrund inom industridesign och som chefsdesigner på en av Köpenhamns större arkitektfirmor. Han var själv en Fritz Hansen-kund i många år innan han slutligen började arbeta på företaget.

”Fritz Hansen grundades här i Danmark 1872 och vi utgår fortfarande härifrån, så det finns mycket historia i företaget. Nuförtiden gör vi möbler, belysning och accessoarer – både helt nya men även nyproduktioner av vårt klassiska sortiment”, berättar Christian.

Festdukning hos Fritz Hansen.

Fritz Hansens design beskrivs ofta som tidlös, något som flera av produkterna i deras sortiment bevisar. Sjuan, Myran och Ägget är alla designklassiker signerade Fritz Hansen, som är minst lika aktuella idag som när de designades av Arne Jacobsen under 1950-talet. Christian menar att det finns en inställning i företaget som bidrar till att designen överlever korta trender och samtida influenser. 

”Vi tittar inte på vår design som en enskild produkt utan sätter den i en kontext, inte minst i en kontext av tid. Det handlar om att hela tiden hitta relevanta referenser och arbeta efter dem. Vi gör vårt bästa för att skapa kvalitet, design och en värdegrund som är tidsenlig men förhoppningsvis även har en förmåga att hålla över tid”, berättar han.

Gröna växter går aldrig ur tiden.

Samtidigt menar Christian att definitionen av vad som är tidlös design i stor utsträckning ligger hos kunden.

”Tidlöshet är inte något som vi bestämmer, det är något som du eller någon annan bestämmer. Det behöver finnas ett intresse för designen som inte svalnar. Men det är svårt att beskriva, och det är svårt att bestämma vad som är tidlöst och vad som inte är det. Egentligen handlar det om magkänsla”, säger Christian.

Stilrena JH97 går att få i flera olika kombinationer av träslag och läder.

Men hur för man ett företag framåt som skapar tidlös design? Christian menar att det är en fin balansgång att hålla fast i sin historia och samtidigt ha ett framtidsfokus. 

”Precis som de flesta varumärken måste vi anpassa vår stil då och då. Jag tror att alla våra möbler, både våra klassiska men även våra mer nutida, behöver en ny klänning eller kostym ibland. Bara för att se om den passar. Det är likadant som vi själva gör i livet. Vi har samma kropp men vi klär den olika och på samma sätt ser vi på våra produkter. Genom att arbeta på det sättet rör vi oss hela tiden framåt. För det är också en utmaning att vara tidlös. Vi kunde ha blivit ett museum – men det är inte vad vi vill”, säger Christian. 

En härlig blandning av färgstarkt och avskalat.

Dela sidan: