Vanliga frågor och svar Ängsklockan

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis finns svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss med dina frågor eller synpunkter.

Information om bostäderna

Hur många lägenheter är det?
Totalt 52 stycken lägenheter fördelade på ett punkthus och ett lamellhus

När är säljstarten?
Projektet säljstartades våren 2019

Är detaljplanen godkänd?
Ja

Inflyttning
Planerad december 2019 till februari 2020

Miljöprofil
Projektet kommer att Svanenmärkas. Läs mer om vad det innebär att bo i ett Svanenmärkt hem »

Uppvärmning/ventilation
Fjärrvärme, med radiatorer i lägenheterna. Mekanisk frånluft, tilluft via ventiler bakom radiatorer.

Vad ingår i avgiften?
Underhåll av huset utanför lägenheten, fastighetsskötsel och städning av allmänna utrymmen, skötsel av grönytor i gemensamhetsanläggning och vinterväghållning av vägar, sophämtning, värme och bredband.

Vad är det för elleverantör?
Initialt kommer ett avtal att tecknas med Göteborg Energi.

Vad är det för bredbandsleverantör?
Telenor

Finns balkong eller uteplats till alla lägenheter?
Ja

Parkering

Finns det garage?
Nej, parkeringsplatser finns att hyra för 700:-/månad. Antalet är begränsat och större lägenheter har prioritet när det kommer till fördelningen av parkeringarna.

Hur och när fördelas parkeringsplatser?
I samband med köp av lägenhet så anmäler du intresse för parkeringsplats. Detta fördelar vi sedan innan inflyttningen. Observera att det inte finns parkeringsplatser så att det räcker till varje lägenhet. Troligen kommer det finnas möjlighet att även hyra parkeringsplats av den närliggande föreningen BRF Blomsterängen, men vi kan inte lova något.

Finns det besöksparkering?
Besöksparkering finns i området.

Byggteknik

Kan jag installera bubbelbad i badrummet?
Nej (detta är en fråga för föreningen) 

Kan jag få tomrör installerade för surroundljud?
Nej 

Kan jag flytta TV, telefonuttag och eluttag?
Nej 

Jag vill ha en bastu i min lägenhet, går det att ordna?
Nej

Jag vill ha en braskamin i min lägenhet, går det att ordna?
Nej

Kan jag få förstärkning för upphängning av platt-tv?
Utvalda väggar som bedömts lämpliga för tv-placering får förstärkt vägg. Detta är utmärkt på den planritning du fått vid kontraktsskrivningen. 

Kan jag flytta innerväggar efter inflyttning?
Vissa väggar kan eventuellt flyttas men ett godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse krävs 

Kan jag beställa spotlights i undertak?
Badrum och wc/dusch har spotlights som tillval, i övriga rum går det inte att få spotlights. Under väggskåp i kök finns infällda spotlights.

Kan jag beställa infravärme på balkongen?
Nej

Finns det eluttag och belysning på balkongerna?
Ja 

Kan man glasa in balkongerna?
Konstruktionsmässigt är det möjligt, dock så är det en bygglovsfråga som bostadsrättsföreningen får ombesörja efter färdigställande. Översta balkonger måste få tak byggt i lättkonstruktion av leverantör .

Kan jag beställa markiser/ balkongskydd?
Nej 

Kan jag välja klinker på balkongen?
Nej 

Gemensamma utrymmen

Finns det cykelplatser?
Ja det finns cykelrum i källaren på hus 40, i bottenplan på hus 21 och cykelrum finns på gården.

Finns det en gemensam tvättstuga?
Nej, tvättmaskin och torktumlare, alternativt kombimaskin finns i alla lägenheter 

Finns det barnvagnsrum och cykelrum?
Ja, i entréplan och källarplan. 

Finns det soprum?
Ja, sophus på gården.

Finns det gemensamhetslokal eller gästlägenhet i huset?
Nej 

Finns det förråd?
Förråd finns i källaren  på hus 40, bottenplan på hus 21 eller i lägenheterna

Att köpa en lägenhet

När blir bokningen bindande ett köp? 
När du skriver under förhandsavtalet. Före mötet vill vi att du har tänkt igenom finansieringen noga. Handpenningen för förhandsavtalet är 2,5% av priset och faktureras med betalningsvillkor 10 dagar. Nästa steg i köpprocessen blir kontraktsskrivningen då du skriver under ett upplåtelseavtal. 

Vad menas med upplåtelseavtal?
Då bostadsrätten sakrättsligt säljs från föreningen till dig som boende. Upplåtelseavtal tecknas ca 6 månader innan tillträdet. 

Vad händer om jag ångrar mig?
Har du skrivit ett förhandsavtal eller upplåtelseavtal blir du skadeståndsskyldiga till bostadsrättsföreningen för dess omförsäljningskostnader samt räntekostnader på ej betald insats, obetalda månadsavgifter mm. 

Vad är God Affär?
God affär gäller ör en trygghetsförsäkring mot dubbelt boende. Om du inte får sålt ditt nuvarande boende och kan visa upp att du försökt sälja via en registrerad mäklare, så kan du få en ersättning upp till 10 000 kr/månad upp till 12 månader efter tillträdet. Detta förutsätter att du kommit till Skanska 3 månader före tillträdet. Läs mer om GodAffär »

Vad händer om inte alla lägenheter blir sålda i föreningen?
Då går Skanska in som medlem i bostadsrättsföreningen och köper in de osålda lägenheterna. Skanska står då för insats och avgift och fortsätter att sälja lägenheterna som vanligt. 

Var kan jag få en personlig boendekalkyl och lånelöfte?
Vi kan förmedla kontakten med föreningens bank så kontaktar du själv banken.  

När ska jag betala slutfakturan?
Slutbetalning sker enligt utställd faktura vid tillträdet. Notera att alla betalningar skall styrkas med kvitto från banken. Vid utebliven faktura vänligen kontakta din säljare. 

Vem kan svara på övriga försäljningsfrågor?
När vi närmar oss säljstart kommer uppgifter till ansvarig kontaktperson. Under tiden är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifter här

När får jag veta min tillträdesdag?
Sex månader innan tillträdesdagen. 

Hur säker är inflyttningstiden som jag fått?
Givet att inget oförutsett sker så är det den inflyttningstid som du fått 6 månader innan tillträde, den som gäller.

Vem kan svara på övriga Bostadsrättsfrågor?
Vänd dig till våra säljare eller kundansvariga. 

Är bygglovet för husen klart?
Ja, bygglovet är godkänt.

Inredning

Vad är det för standard i lägenheten?
Våra kunniga sortimentsansvariga tar fram ett sortiment som håller en hög kvalitet. Vi samarbetar endast med väletablerade varumärken. 

Kan man ändra inredningen?
Tyvärr är produktionen så pass långt gången att man inte längre kan göra inredningsval. 

Vad är det för köksfläkt?
Clean air-fläkt (kolfilterfläkt)

Kan jag få tillbaka pengar om jag väljer bort en originalprodukt?
Nej

Kan ni lämna produkter omonterade?
Endast toalettpappershållare och handukskrokar lämnas omonterade. Enstaka garderober kan lämnas omonterade.

Vem levererar vitvarorna?
Siemens

Vem levererar köksinredningen?
Marbodal 

Vad är det för golv i lägenheterna?
Ekparkett Kährs Como, 3-stavs, 15 mm

Kan jag få klinker i hallen?
Nej

Kan jag köpa tillval efter inflyttning?
Inte av Skanska, alla tillvalen måste vara klara före den utsatta stopptiden.

Var kan jag se inredningen? 
I vår hembutik i Johan på Gårdas gata 5, Göteborg. Som kund blir du inbjuden till både öppet-hus och personliga möten där du får möjlighet att träffa din kundansvariga och se inredningen. 

Övriga frågor

Vad är en detaljplan?
En detaljplan är en juridiskt bindande handling som bestämmer vilken användning av mark och vatten som är tillåten. I planen talar kommunen om vad som får och inte får göras inom området, vilken typ av bebyggelse och verksamhet som får byggas och hur den ska se ut.  Det är bara kommunen som kan besluta om att ta fram och anta en detaljplan. 

Adam Tingström

Adam Tingström

010-449 20 96 Kontakta Adam
Dela sidan: