Vanliga frågor och svar i Galleriet

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis finns svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss med dina frågor eller synpunkter.

Information om bostäderna

Hur många lägenheter är det?
Det är 102 bostadsrättslägenheter om 1-4 rok på cirka 29-106,5 kvm.

När är säljstarten?
Säljstarten av först etappen var sommaren 2021. En ny etapp har säljstart 1 februari 2022. Anmäl ditt intresse för Galleriet och få nyhetsbrev när vi planerar för en ny säljetapp.

När får jag veta priserna för de kommande lägenheterna?
Priserna presenteras ca en vecka innan säljstarten.

Är detaljplanen godkänd?
Ja

Inflyttning
Första inflyttningen beräknas ske från vintern 2022/2023

Miljöprofil
Projektet kommer att Svanenmärkas. Läs mer om vad det innebär att bo i ett Svanenmärkt hem.

Uppvärmning/ventilation
Bergvärme, med radiatorer i lägenheterna. Mekanisk frånluft.

Vad ingår i avgiften?
Värme, vatten, bredband och Tv (digitalt-grundutbud). Hushållsel tillkommer.

Vad blir det för elleverantör?
Inte klart ännu.

Vad blir det för bredbandsleverantör?
Bredbandsbolaget/Telenor

Finns balkong och uteplats till alla lägenheter?
Ja, alla lägenheter har antingen uteplats, balkong eller takterrass.

Parkering

Finns det garage?
Ja, garageplats finns att hyra till en kostnad om ca 1500:-/månad. Brf Galleriet kommer ha 43st garageplatser till förfogande. Då antalet är begränsat har större lägenheter (3rok eller större) prioritet när det kommer till fördelningen av garageplatserna. Brf Galleriet har även reserverade garageplatser att hyra i det närliggande P-huset.

Hur och när fördelas parkeringsplatser?
I samband med köp av lägenhet så anmäls intresse för parkeringsplats. 3:or och 4:or har förtur till en parkeringsplats. Därefter fördelas parkeringsplatser i tur och ordning efter det datum när förhandsavtal tecknats.

Finns det besöksparkering?
Besöksparkering finns i området.

Gemensamma utrymmen

Finns det cykelplatser?
Ja det finns cykelplatser på gård och i cykelrum på källarplan

Finns det en gemensam tvättstuga?
Nej, tvättmaskin och torktumlare, alt. kombimaskin finns i alla lägenheter 

Finns det barnvagnsrum?
Ja, i entréplan i varje trapphus. 

Finns det soprum?
Ja, i källarplan

Finns det gemensamhetslokal eller gästlägenhet i huset?
Nej 

Finns det förråd?
Samtliga lägenheter har förråd i källaren.

Att köpa en lägenhet 

När blir bokningen ett bindande köp? 
När du skriver under förhandsavtalet. Före kontraktsskrivningen vill vi att du har tänkt igenom finansieringen noga då förhandsavtalet är ett bindande avtal. Handpenningen för förhandsavtalet är 2,5% av priset och faktureras med betalningsvillkor 10 dagar.

Vad händer om jag ångrar mig?
Har du skrivit ett förhandsavtal eller upplåtelseavtal och ej fullföljer köpet blir du skadeståndsskyldig till bostadsrättsföreningen för dess omförsäljningskostnader samt räntekostnader på ej betald insats, obetalda månadsavgifter med mera. 

Vad är God Affär?
Skanska God Affär är trygghetsförsäkring mot bland annat dubbelt boende. Om du inte får sålt ditt nuvarande boende och kan visa upp att du försökt sälja via en registrerad mäklare, så kan du få en ersättning upp till 10 000 kr/månad upp till 12 månader efter tillträdet. Detta förutsätter att du kommit till Skanska 3 månader före tillträdet. Läs mer om GodAffär.

Vad händer om inte alla lägenheter blir sålda i föreningen?
Då går Skanska in som medlem i bostadsrättsföreningen och köper in de osålda lägenheterna. Skanska står då för insats och avgift och fortsätter att sälja lägenheterna som vanligt. 

Hur ser betalningsupplägget ut?

  • 2,5% av bostadens pris erläggs inom 10 dagar efter tecknande av förhandsavtal.
  • 7,5% av bostadens pris erläggs 6 månader innan tillträde
  • Slutbetalning sker i samband med tillträde

När får jag veta min tillträdesdag?
Sex månader innan tillträdesdagen meddelar vi dig din tillträdesdag.

Hur säker är inflyttningstiden som jag fått?
Givet att inget oförutsett sker så är det den inflyttningstid som du fått 6 månader innan tillträde, den som gäller. 

Inredning

Vad är det för standard i lägenheten?
Våra kunniga sortimentsansvariga har tagit fram ett sortiment som håller en hög kvalitet. Vi samarbetar endast med väletablerade varumärken. 

Kan man ändra inredningen?
Tyvärr finns inte längre möjlighet för dig som köper att göra egna tillval, då stopptiden för beställningar passerat. I många av bostäderna som är till salu har våra kundansvariga valt inredning i olika stilar. Hör av dig till vår mäklare för att få information om vilken inredning som finns i det hem som du är intresserad av. 

Kan jag välja inredning helt fritt?
Nej tyvärr, våra garantier gäller endast då du väljer produkter ur vårt sortiment. De tillval vi erbjuder där, är noga utvalda och håller hög kvalitét.  

Kan jag få tillbaka pengar om jag väljer bort en originalprodukt?
Nej

Kan man glasa in balkongerna?
Konstruktionsmässigt är det möjligt, dock så är det en bygglovsfråga som bostadsrättsföreningen får ombesörja efter färdigställande. Översta balkonger måste få tak byggt i lättkonstruktion av leverantör.

Vem levererar vitvarorna?
Siemens

Vem levererar köksinredningen?
Marbodal 

Vad är det för golv i lägenheterna?
Parkettgolv

Kan jag köpa tillval efter inflyttning?
Inte av Skanska, alla tillvalen måste vara klara före den utsatta stopptiden.

Vad menas med en stopptid?
Vid stopptidens utgång ska reviderade ritningar och övriga val vara godkända av beställaren. Är beställningen inte gjord och godkänd före stopptidens utgång väljs inredning av vår kundansvariga. Hör av dig till vår mäklare för att få information om vilken inredning som finns i det hem som du är intresserad av. 

Var kan jag se inredningen? 
I vår hembutik i Johan på Gårdas gata 5, Göteborg finns all vår inredning. Som köpare får du möjlighet att besöka hembutiken.

När ska inredningsvalen betalas?
10% av inredningsvalen erläggs 6 mån innan tillträde. Slutbetalning av tillvalen betalas i samband med tillträde.

Victoria Tullborg

Victoria Tullborg

031-733 20 29
Karin Berggren

Karin Berggren

031-733 20 20