Vanliga frågor och svar i Linnean

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis finns svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss med dina frågor eller synpunkter.

Information om bostäderna 

Hur många lägenheter är det?
Det finns totalt 114 lägenheter, 1–5 rum och kök, i storlekarna 37–140,5 kvm.

När är det säljstart?
Säljstarten är planerad till hösten 2020. Då släpps en del av bostäderna till försäljning. Anmäl ditt intresse för Linnean så ser vi till att du får en inbjudan till säljstarten i god tid. Då informeras du även om vilka hem som är till salu.

Var hittar jag planlösningar, priser, månadsavgiften och information om inredning/tillval
När vi närmar oss säljstarten kommer hemsidan uppdateras med planlösningar, avgifter och priser. I samband med dessa uppdateringar skickas ett nyhetsbrev ut till dig som har anmält intresse för Linnean.

Vad ingår i månadsavgiften?
I avgiften ingår uppvärmning av bostad, kallvatten och varmvatten. Hushållsel debiteras efter förbrukning.

När är det inflyttning?
Inflyttningen är planerad från hösten 2022.

Miljöprofil
Linnean kommer att Svanenmärkas.
Läs mer om vad det innebär att bo i ett Svanenmärkt hem»

Uppvärmning/ventilation
Ventilationen sker via ett mekanisk till- och frånluftssystem med värmeåtervinning (FTX system). Värmen växlas mellan till- och frånluften utan att luften blandas och på så sätt återvinns värmen av frånluften för att värma upp tilluften. Detta minskar energianvändningen vilket är bra för miljön, samtidigt som energikostnaden minskas.
Bostaden värms upp via ett vattenburet radiatorsystem (element), samt via tilluft från ventilationen. Uppvärmningskälla är Fjärrvärme. Elementen är utanpåliggande och inte inbyggda i väggen.

Parkering
Parkeringsplatser finns för föreningens medlemmar i ett gemensamt underjordiskt garage under kvarteret. Anmäl intresse för parkeringsplats i samband med köp av lägenhet, först till kvarn gäller.

Finns det möjlighet för laddning av elbilar?
Ja, ett antal parkeringsplatser har möjlighet till el-laddning. Anmäl intresse för elladdningsplats i samband med köp av lägenhet, först till kvarn gäller.

Cykelparkering
Det finns cykelställ på innergård samt cykelförråd i källare, entréplan och i bilgarage under mark.

Finns det förråd utanför hemmet?
Ja, samtliga lägenheter har förråd i källaren. Storleken på förrådet varierar beroende på storleken på din lägenhet.

Finns det en gemensam tvättstuga i flerbostadshuset?
Nej, men det finns tvättmöjligheter i respektive lägenhet.

Balkonger, uteplatser och takterasser
Lägenheter i markplan har uteplatser. Majoriteten av lägenheterna har balkong eller takterrasser.

Går det att flytta TV-, tefon- eller eluttag?
Samtliga eluttag är utplacerade med omsorg för att få ett fungerande hem. Flytt av eluttag är ej möjligt.

Går det att få tomrör installerade för ljudanläggning osv?
Nej.

Kan man flytta på innerväggar efter inflyttning?
Väggar kan eventuellt flyttas men ett godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse krävs.

Att köpa en lägenhet 

När blir bokningen bindande ett köp?
När du skriver under förhandsavtalet. Före mötet vill vi att du har tänkt igenom finansieringen noga. Handpenningen är 10% och betalningen delas upp i två steg. I samband med förhandsavtalet betalar du 2,5% av priset och det faktureras med betalningsvillkor 10 dagar. Nästa steg i köpprocessen blir att skriva upplåtelseavtal, det görs 6 månader innan tillträde och i samband med det betalas återstående 7,5 % av handpenningen.

Vad menas med upplåtelseavtal?
Då bostadsrätten sakrättsligt säljs från föreningen till dig som boende. Upplåtelseavtal tecknas ca 6 månader innan tillträdet och i samband med det betalas återstående 7,5% av handpenningen.

Vad händer om jag ångrar mig?
Har du skrivit ett förhandsavtal eller upplåtelseavtal blir du skadeståndsskyldig till bostadsrättsföreningen för dess omförsäljningskostnader samt räntekostnader på ej betald insats, obetalda månadsavgifter mm.

Trygghetsförsäkring GodAffär ingår
GodAffär gäller som en trygghetsförsäkring mot dubbelt boende. Om du inte får sålt ditt nuvarande boende och kan visa upp att du försökt sälja via en registrerad mäklare, så kan du få en ersättning upp till 10 000 kr/månad upp till 12 månader efter tillträdet. Detta förutsätter att du meddelat Skanska 3 månader före tillträdet.

Vad händer om inte alla lägenheter blir sålda i föreningen?
Då går Skanska in som medlem i bostadsrättsföreningen och köper in de osålda lägenheterna enligt pris i ekonomisk plan. Skanska står då för insats och avgift och fortsätter att sälja lägenheterna som vanligt.

Var kan jag få en personlig boendekalkyl och lånelöfte?
Skanska kan förmedla kontakten med föreningens bank så kontaktar du själv banken.

När ska jag betala slutfakturan?
Slutbetalning sker enligt utställd faktura vid tillträdet. Notera att alla betalningar skall styrkas med kvitto från banken. Vid utebliven faktura vänligen kontakta din säljare.

När får jag veta min tillträdesdag?
Sex månader innan tillträdesdagen.

Godkänner föreningen juridisk person som köpare?
Nej föreningen godkänner inte juridisk person som köpare.

Vem kan svara på övriga försäljningsfrågor?
Skanskas säljare Sandra Enåsen Due-Pedersen. Mejl: Sandra.enasen@skanska.se, Telefon: 0709 39 24 42

Inredning

Vad är det för standard i lägenheten?
Se inredningsportalen, vårt digital inrednings verktyg, som finns tillgänglig med säljstarten.  

Kan man ändra inredningen?
Ja, enligt tillvalssortimentet i inredningsportalen kan du göra inredningsval fram till stopptiden för just din lägenhet.

Hur prissätts tillvalen?
När du väljer en produkt ur vårt tillvalssortiment räknas kostnaden från ”originalvalet” bort, och du betalar endast mellanskillnaden. 

Kan jag välja inredning helt fritt?
Nej tyvärr., våra garantier gäller endast då du väljer produktsortimentet som du hittar i inredningsportalen. De tillval vi erbjuder där, är noga utvalda och håller hög kvalitét.  

Kan jag beställa fritt från köksleverantörens sortiment ?
Nej. För att kunna hantera samtliga kunders önskemål och ev. byten innan stopptiderna har vi gjort ett relativt brett urval tillsammans med Skanskas inredare, arkitekten och representanter från köksleverantören. Se inredningskatalog för att se vilka val vi erbjuder.  

Vad är det för köksfläkt?
Clean air-fläkt (kolfilterfläkt)

Kan jag få tillbaka pengar om jag väljer bort en originalprodukt?
Nej

Kan ni lämna produkter omonterade?
Endast toalettpappershållare och handukskrokar lämnas omonterade. Enstaka garderober kan lämnas omonterade.

Vem levererar vitvarorna?
Siemens

Vem levererar köksinredningen?
Marbodal 

Kan jag köpa tillval efter inflyttning?
Inte av Skanska, alla tillvalen måste vara klara före den utsatta stopptiden.

Vad menas med en stopptid?
Vid stopptidens utgång ska reviderade ritningar och övriga val vara godkända av beställaren. Är beställningen inte gjord och godkänd före stopptidens utgång inreds bostaden enligt originalutförande.

När ska projekteringsändringar/inredningsval betalas?
I samband med tillträdet betalas merparten.

Området

All information om området finns samlad på sidan Ditt Nya Kvarter

Sandra Enåsen Due-Pedersen

Sandra Enåsen Due-Pedersen

0709 39 24 42 sandra.enasen@skanska.se
Dela sidan: