Vanliga frågor och svar - Kaprifolen

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis finns svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss med dina frågor eller synpunkter.

Information om bostäderna

Hur många lägenheter är det i föreningen?
Det finns 127 lägenheter totalt, 1 – 6 rok och på 33 – 147,5 kvm. Försäljningen sker etappvis. Säljstarten av den första etappen var 14 december 2021. Se lediga bostäder och priser här.

Är detaljplanen antagen?
Detaljplanen är antagen och har vunnit laga kraft.
En detaljplan är en juridiskt bindande handling som bestämmer vilken användning av mark och vatten som är tillåten. I planen talar kommunen om vad som får och inte får göras inom området, vilken typ av bebyggelse och verksamhet som får byggas och hur den ska se ut.  Det är bara kommunen som kan besluta om att ta fram och anta en detaljplan. 

Inflyttning
Preliminärt från våren 2024. Exakt tidpunkt för din inflyttning får du senast 4-6 månader innan ditt tillträde.

Miljöprofil
Kaprifolen kommer att Svanenmärkas. Läs mer om vad det innebär att bo i ett Svanenmärkt hem i Kaprifolen.

Uppvärmning/ventilation
Fastigheten värms upp med fjärrvärme och lägenheterna värms via radiatorer (element) i lägenheterna. Fläktstyrt till- och frånluftssystem med värmeåtervinning.

Vad ingår i avgiften?
Värme, bredband och varmvatten. 

Finns balkong och uteplats till alla lägenheter?
De flesta lägenheter har minst en egen balkong, uteplats eller terrass.

Kan jag få förstärkning för upphängning av platt-tv?
Utvalda väggar som bedömts lämpliga för tv-placering utförs väggförstärkta.

Kan jag flytta innerväggar efter inflyttning?
Väggar kan eventuellt flyttas men ett godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse krävs

Parkering

Finns det garage?
Ja, ett garage under mark kommer att finnas.

Finns det möjlighet för laddning av elbilar?
Ja, ett antal parkeringsplatser har möjlighet till el-laddning (ej snabbladdning).

Hur och när fördelas parkeringsplatser?
I samband med köp av lägenhet så anmäls intresse för parkeringsplats. 

Vad är kostnaden för en parkeringsplats?
En p-plats utan laddningsmöjlighet kostar 1 200kr/mån. P-plats med laddningsmöjlighet kostar 1 500kr + förbrukning/mån. 

Finns det besöksparkering?
Nej, besökare hänvisas till gatuparkering i området.

Gemensamma utrymmen

Finns det cykelplatser?
Ja det finns cykelplatser på gård och i cykelrum på entré/källarplan

Finns det en gemensam tvättstuga?
Nej, tvättmaskin och torktumlare, alternativt kombimaskin finns i alla lägenheter.

Finns det barnvagnsrum och cykelrum?
Ja, i entréplan eller källarplan. 

Finns det soprum?
Ja. Det finns två miljörum med flera olika fraktioner för att tillhandahålla bland annat hushållssopor, glas, papper, metall, plast, tidningar och batteri.

Finns det förråd?
Externt förråd finns i källaren för alla lägenheter.

Inredning

Vad är det för inredningsstandard i lägenheten?
Vi har valt sortiment med fokus på miljö och kvalitet och samarbetar med leverantörer som delar vår hållbarhetssyn. All vår sortiment är godkänd enligt Svanen. Vi har ett bra originalsortiment som ingår utan extra kostnad, många kostnadsfria tillval samt tillval som innebär en extra kostnad. I samband med säljstarten får du ta del av den inredning som du kan välja på.  

Kan man ändra inredningen?
Ja, enligt tillvalssortimentet i inredningsväljaren. Mer information om tillval/sortiment fås i samband med säljstarten.

Hur prissätts tillvalen?
När du väljer en produkt ur vårt tillvalssortiment räknas kostnaden från ”originalvalet” bort, och du betalar endast mellanskillnaden. 

Kan jag välja inredning helt fritt?
Nej, våra garantier gäller endast produktsortimentet som du hittar i inredningsväljaren. De tillval vi erbjuder där, är noga utvalda och håller hög kvalité. Inredningsväljaren finns tillgängligt vid säljstart.

Kan jag beställa fritt från köksleverantörens sortiment?
Nej. För att kunna hantera samtliga kunders önskemål och ev. byten innan stopptiderna har vi gjort ett relativt brett urval tillsammans med Skanskas inredare, arkitekten och representanter från köksleverantören. Se inredningsväljaren för att se vilka val vi erbjuder.  

Vad är det för köksfläkt?
Kolfilterfläkt

Kan jag få tillbaka pengar om jag väljer bort en originalprodukt?
Nej, det går inte.

Kan ni lämna produkter omonterade?
Endast toalettpappershållare och handukskrokar lämnas omonterade. Enstaka garderober kan lämnas omonterade.

Vem levererar vitvarorna?
Siemens

Vem levererar köksinredningen?
Marbodal 

Vad är det för golv i lägenheterna?
3-stavs ekparkett i de flesta lägenheterna.

Kan jag välja klinker i hallen?
Klinker i hall ingår i originalen i de flesta lägenheterna.

Kan jag köpa tillval efter inflyttning?
Nej, inte av Skanska. Alla tillvalen måste vara klara före den utsatta stopptiden för tillval.

Vad menas med en stopptid?
Vid stopptidens utgång ska reviderade ritningar och övriga val vara godkända av beställaren. Är beställningen inte gjord och godkänd före stopptidens utgång inreds bostaden enligt originalutförande.

Var kan jag se inredningen? 
I vårt showroom på Kungsholmen. Som kund blir du inbjuden till både öppet hus och personliga möten där du får möjlighet att träffa din kundansvariga och se inredningen. 

När ska projekteringsändringar/inredningsval betalas?
I samband med tillträdet betalas merparten.

Att köpa en lägenhet

Hur snart efter säljstarten måste vi bestämma oss för bostaden?
Veckan efter säljstart kontaktas alla som lämnat in en köpanmälan, därefter har du någon dag på dig att bestämma ifall du vill gå vidare med köpet eller inte. 

När blir bokningen bindande ett köp? 
När du skriver under förhandsavtalet. Före mötet vill vi att du har tänkt igenom finansieringen noga. Handpenningen för förhandsavtalet är 2,5% av priset och faktureras med betalningsvillkor 10 dagar. Nästa steg i köpprocessen blir kontraktsskrivningen då du skriver under ett upplåtelseavtal. 

Vad menas med upplåtelseavtal?
Då bostadsrätten sakrättsligt säljs från föreningen till dig som boende. Upplåtelseavtal tecknas ca 6 månader innan tillträdet. 

Vad händer om jag ångrar mig?
Har du skrivit ett förhandsavtal eller upplåtelseavtal blir du skadeståndsskyldiga till bostadsrättsföreningen för dess omförsäljningskostnader samt räntekostnader på ej betald insats, obetalda månadsavgifter mm. 

En trygg affär
GodAffär™ är en trygghetsförsäkring mot dubbelt boende. Om du inte får sålt ditt nuvarande boende och kan visa upp att du försökt sälja via en registrerad mäklare, så kan du få en ersättning upp till 10 000 kr/månad upp till 12 månader efter tillträdet. Läs mer om Skanska GodAffär™

Vad händer om inte alla lägenheter blir sålda i föreningen?
Då går Skanska in som medlem i bostadsrättsföreningen och köper in de osålda lägenheterna. Skanska står då för insats och avgift och fortsätter att sälja lägenheterna som vanligt. 

Var kan jag få en personlig boendekalkyl och lånelöfte?
Vi kan förmedla kontakten med föreningens bank så kontaktar du själv banken, alternativt fyller du i en intresseanmälan så ringer en kontaktperson från banken upp dig. 

När ska jag betala slutfakturan?
Slutbetalning sker enligt utställd faktura vid tillträdet. Notera att alla betalningar skall styrkas med kvitto från banken. Vid utebliven faktura vänligen kontakta din mäklare. 

Mirza Licina

Mirza Licina

070-072 96 66
Linn Johansson

Linn Johansson

072-300 33 30