Vanliga frågor och svar – Klassrummet

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. Förhoppningsvis finns svaret på din fråga här. Annars är du givetvis välkommen att kontakta oss med dina frågor eller synpunkter.

Information om bostäderna

Hur många lägenheter är det?
135 bostadsrättslägenheter om 1-5 rok på cirka 26-128,5 kvm.

Är bygglovet godkänt?
Ja

Inflyttning
Planerad under 2024 

Miljöprofil
Projektet kommer att Svanenmärkas. Läs mer om vad det innebär att bo i ett Svanenmärkt hem»

Uppvärmning/ventilation
Fjärrvärme, med radiatorer i lägenheterna. Mekanisk till- och frånluft med värmeåtervinning.

Vad ingår i avgiften?
I avgiften ingår värme, kallvatten, samt digitalt grundutbud för tv-kanaler och bredband. Uppvärmning av tappvarmvatten och hushållsel tillkommer.

Vad blir det för el leverantör?
Mölndals Energi är nätägare och bostadsrättsföreningen bestämmer själv vilken leverantör de vill använda.

Finns balkong och uteplats till alla lägenheter?
Nej, men de flesta lägenheter har antingen uteplats, balkong eller fransk balkong.

 

Parkering

Finns det parkeringsplatser att boka?
Nej föreningen har inget eget garage. Parkering sker genom samnyttjade parkeringsgarage i närområdet.

Hur och när fördelas parkeringsplatser?
I samband med köp av lägenhet så anmäls intresse för parkeringsplats 

Finns det besöksparkering? 
Besöksparkering finns i området.

 

Byggteknik

Kan jag installera bubbelbad i badrummet?
Nej (en fråga för föreningen) 

Kan vi få tomrör installerade för souroundljud?
Nej 

Kan man flytta TV, telefonuttag och eluttag?
Nej 

Jag vill ha en bastu i min lägenhet, går det att ordna?
Nej

Jag vill ha en braskamin i min lägenhet, går det att ordna?
Nej

Kan vi få förstärkning för upphängning av platt-tv?
Utvalda väggar som bedömts lämpliga för tv-placering utförs väggförstärkta 

Kan man flytta på innerväggar efter inflyttning?
Väggar kan eventuellt flyttas men ett godkännande från bostadsrättsföreningens styrelse krävs.

Kan vi beställa infravärme på balkongen av er?
Nej                                           

Finns det eluttag och belysning på balkongerna?
Ja 

Kan man glasa in balkongerna?
Konstruktionsmässigt är det möjligt, dock så är det en bygglovsfråga som bostadsrättsföreningen får ombesörja efter färdigställande. Översta balkonger måste få tak byggt i lättkonstruktion av leverantör. 

Kan man beställa markiser/ balkongskydd av er?
Nej 

Kan man välja klinker på balkongen?
Nej 

Kan vi beställa infravärme på balkongen av er?
Nej 

 

Gemensamma utrymmen

Finns det cykelplatser?
Ja, det finns cykelplatser i komplementbyggnad och på gården.

Finns det en gemensam tvättstuga?
Nej, tvättmaskin och torktumlare, alt kombimaskin finns i alla lägenheter. 

Finns det barnvagnsrum och cykelrum?
Ja, på vindsplan. 

Finns det soprum?
Ja ett miljörum och ett miljöhus.

Finns det gemensamhetslokal eller gästlägenhet i huset?
Nej 

Finns det förråd?
Förråd finns på vindsplan.

 

Att köpa en lägenhet 

Hur snart efter säljstarten måste vi bestämma oss för bostaden?
Direkt efter säljstart börjar vi gå igenom köpanmälningarna i turordning där den med längst kötid kontaktas först. När vi kontaktar dig vill vi ha svar omgående, ifall du vill gå vidare med köpet eller inte. Läs mer om vårt kösystem.

När blir bokningen bindande ett köp? 
När du skriver under förhandsavtalet. Före mötet vill vi att du har tänkt igenom finansieringen noga. Handpenningen för förhandsavtalet är 2,5% av priset och faktureras med betalningsvillkor 10 dagar. Nästa steg i köpprocessen blir kontraktsskrivningen då du skriver under ett upplåtelseavtal. 

Vad menas med upplåtelseavtal?
Då bostadsrätten sakrättsligt säljs från föreningen till dig som boende. Upplåtelseavtal tecknas ca 6 månader innan tillträdet. 

Vad händer om jag ångrar mig?
Har du skrivit ett förhandsavtal eller upplåtelseavtal blir du skadeståndsskyldiga till bostadsrättsföreningen för dess omförsäljningskostnader samt räntekostnader på ej betald insats, obetalda månadsavgifter mm. 

Vad är God Affär?
God affär gäller ör en trygghetsförsäkring mot dubbelt boende. Om du inte får sålt ditt nuvarande boende och kan visa upp att du försökt sälja via en registrerad mäklare, så kan du få en ersättning upp till 10 000 kr/månad upp till 12 månader efter tillträdet. Detta förutsätter att du kommit till Skanska 3 månader före tillträdet. Läs mer om GodAffär.

Vad händer om inte alla lägenheter blir sålda i föreningen?
Då går Skanska in som medlem i bostadsrättsföreningen och köper in de osålda lägenheterna. Skanska står då för insats och avgift och fortsätter att sälja lägenheterna som vanligt.  

När ska jag betala slutfakturan?
Slutbetalning sker enligt utställd faktura vid tillträdet. Notera att alla betalningar skall styrkas med kvitto från banken. Vid utebliven faktura vänligen kontakta din mäklare. 

Vem kan svara på övriga försäljningsfrågor?
När vi närmar oss säljstart kommer uppgifter till ansvarig kontaktperson. Under tiden är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundtjänst. Du hittar kontaktuppgifter här.

När får jag veta min tillträdesdag?
Cirka sex månader innan tillträdesdagen. 

Hur säker är inflyttningstiden som jag fått?
Givet att inget oförutsett sker så är det den inflyttningstid som du fått 6 månader innan tillträde, den som gäller.

Vem kan svara på övriga Bostadsrättsfrågor?
Hör av dig till vår mäklare om du har frågor kring bostadsrättsföreningen. 

Är bygglovet för husen klart?
Ja 

 

Inredning

Vad är det för standard i lägenheten?
Våra kunniga sortimentsansvariga tar fram ett sortiment som håller en hög kvalitet. Vi samarbetar endast med väletablerade varumärken. 

Kan man ändra inredningen?
Ja, som köpare får du tillgång till vår inredningsportal med många olika val.

Hur prissätts tillvalen?
När du väljer en produkt ur vårt tillvalssortiment räknas kostnaden från ”originalvalet” bort, och du betalar endast mellanskillnaden. 

Kan jag välja inredning helt fritt?
Nej tyvärr, våra garantier gäller endast då du väljer produktsortimentet som du hittar i inredningskatalogen. De tillval vi erbjuder där, är noga utvalda och håller hög kvalitét.  

Vad är det för köksfläkt?
Clean air-fläkt (kolfilterfläkt)

Kan jag få tillbaka pengar om jag väljer bort en originalprodukt?
Nej

Kan ni lämna produkter omonterade?
Endast toalettpappershållare och handukskrokar lämnas omonterade.

Vem levererar vitvarorna?
Siemens

Vem levererar köksinredningen?
Marbodal

Vad är det för golv i lägenheterna?
Parkettgolv

Kan jag välja klinker i hallen?
Nej

Kan jag köpa tillval efter inflyttning?
Inte av Skanska, alla tillvalen måste vara klara före den utsatta stopptiden.

Vad menas med en stopptid?
Vid stopptidens utgång ska reviderade ritningar och övriga val vara godkända av beställaren. Är beställningen inte gjord och godkänd före stopptidens utgång inreds bostaden enligt originalutförande.

Var kan jag se inredningen? 
I vår hembutik i Johan på Gårdas gata 5, Göteborg finns all vår inredning. Som köpare får du möjlighet att besöka hembutiken.

När ska projekteringsändringar/inredningsval betalas?
I samband med tillträdet betalas merparten.

 

Övrigt

Vad är en detaljplan?
En detaljplan är en juridiskt bindande handling som bestämmer vilken användning av mark och vatten som är tillåten. I planen talar kommunen om vad som får och inte får göras inom området, vilken typ av bebyggelse och verksamhet som får byggas och hur den ska se ut.  Det är bara kommunen som kan besluta om att ta fram och anta en detaljplan. 

Ulrika Larsson

Ulrika Larsson

0736-00 12 99